شبهاتی درمورد شیعه(قسمت اول)
درباره ی مباحث مرتبط با امام زمان(عج) و ظهور ایشان
طبقه بندی: ، ، |

1-چرا مذهب شیعه را قدیمی ترین و مقدم بر همه مذاهب می دانیم؟

زیرا مبداء پیدایش تشیع عصر پیامبر (ص) و سخنان آن حضرت بوده است و اسناد روشنی برای این مطلب وجود دارد از جمله مفسر معروف سیوطی در ((الدار المنثور)) از ابن عساکر از جابربن عبداله نقل می کند که ما خدمت پیامبر(ص) بودیم که حضرت علی (ع) به سوی ما آمد هنگامی که چشم پیامبر(ص) به او افتاد فرمود: (( والذی نفسی بیده ان هذا و شیعته لهم الفائزون یوم القیامه)) یعنی قسم به کسی که جانم در دست اوست این(علی) و شیعیان او در روز قیامت رستگارانند.

2- چرا شیعه با این که حقانیت دارد در اقلیت است؟

اولا شناخت حق و باطل در گرو کمی پیروان و یا فزونی آنها نیست ثانیاً قرآن غالباً اکثریت ها را نکوهش نموده است و به ستایش از برخی اقلیت ها می پردازد مانند(( و لا تجد اکثرهم شاکرین)),((و لکن اکثرهم لایعلمون)) ,((وقلیل من عبادی الشکور)) ,((و اکثرهم لا یعقلون))

3- چرا شیعیان قائل به عدم تحریف قرآن هستند؟

در اینجا بسنده می کنیم به این آیه شریفه از قرآن که خداوند تبارک و تعالی می فرماید ((ان نحن نزلنا الذکر و ان له لحافظون)) ما قرآن را نازل کردیم و به طور قطع از آن پاسداری می کنیم.

4- چرا شیعیان امامان خود را معصوم می دانند؟

زیرا پیامبر اسلام (ص) در این حدیث که می فرماید: (( انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی و انهما لن یفترقا حتی یروا علی الحوض)) اهل بیت خود را قرین قرآن قرار داده است بنابراین همانطور که قرآن از هرگونه انحراف و اشتباه در امان است اهل بیت پیامبر(ص) نیز در ارشاد و رهبری است و از هرگونه خطا و اشتباه در امانند.

5-چرا به اعتقاد ما شیعیان محمد(ص) و آل او (اهل بیت وی ) از همه مخلوقات خداوند بهتر و بالاتر است؟

حضرت علی (ع) می فرماید : ای باذر ما را فقط خدا ندانید ولی هر فضیلت دیگری را که تصور کنید ما دارا هستیم و شما می توانید غیر از مقام ربوبی که مختص پروردگار متعال است هر چه می خواهید در فضیلت ما بگویید. خداوند در قرآن می فرماید: (( انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل بیت و یطهرکم تطهیرا)) یعنی فقط خدا اراده کرده که رجس و پلیدی را از شما اهل بیت دور نماید و شما را پاک نماید پاک کردنی.

6- چرا شیعیان قائل به رجعت هستند؟

اولاً باید در نظر داشت طبق آیات قرآن رجعت بارها صورت گرفته مانند آیه 243 سوره بقره سوره کهف آیه 9-12

ثانیاً : امام صادق(ع) می فرماید: (( ایام الله ثلاثه یوم القائم (ع) و یوم الکرّه و یوم القیمه)) روزهای خداوند سه روز است روزی که قائم ظهور می کند و روز رجعت و روز قیامت.

7- چرا شیعیان توسل جستن به بزرگان دین را جایز می دانند؟

زیرا آیه قرآن می گوید: ((یا ایها الذین امنوا اتقو الله و ابتغو الیه الوسیله)) یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید تقوا پیشه کنید و برای رفتن بسوی خدا وسیله برای خو قرار دهید و اما آیاتی که بر جواز توسل دلالت دارند عبارتند از : 1-(( ولو انهم اذ اظلموا انفسهم جائوک فاستغفروا الله و استغفرلهم الرسول لوجدوا الله تواباً رحیماً نساء 64))

((یا ابانا استغفرلنا کنا خاطئین یوسف97)) , ((سوف استغفر لکم ربی یوسف98 ))

8- چرا شیعیان ضریح مطهر قبر نبی اکرم و ائمه معصومین (ع) را می بوسند؟

الف : شیعیان از باب تیمن و تبرک و برای اینکه اظهار علاقه کرده باشند ضریح را می بوسند منظور از اینکه زوار ضریح را می بوسند این نیست که حاجت آنان روا شود،بلکه منظور ایشان از بوسیدن ضریح اظهار علاقه کردن است.

ب: پس چرا اهل سنت خودشان سنگ حجرالاسود را استلام می نمایند و می بوسند.

9- چرا بعضی از شیعیان در مقابل قبور پیامبر و ائمه معصومین سجده می روند حال اینکه سجده برای غیر خدا جایز نمی باشد؟

باید گفت که این سجده سجده ی شکر است و حتی علاوه بر اینکه گناه ندارد ثواب و فضیلت هم داردو از این جهت سجده شکر است که می خواهند بگویند : که خداوندا تورا شکر می کنیم که به ما توفیق زیارت اولیای خودت را عطا نمودی و شیعیان خو خوب می دانند که اگر سجده در مقابل قبور پیامبر و ائمه معصومین(ع) برای تعظیم و احترام به آن شخص باشد حرام است.

10- چرا شیعیان و بسیاری از مسلمانان دیگر زیارت قبور معصومین(ع) را جایز می دانند؟

در روایات آمده که شخص پیامبر (ص) گاه به زیارت اهل قبور می رفتند و در بقیع بر آنها سلام ودرود می فرستادند.

روایاتی وجود دارد که زیارت قبور مومنین خصوصاً پیامبر و معصومین(ع) را مستحب می داند زیارت قبور پیامبر و معصومین(ع) فوائدی دارد من جمله :1: ثواب زیادی دارد مخصوصاً زیارت امام حسین (ع) که معادل چندین حج و عمره مقبوله است2: از این راه به آنها ابراز محبت و علاقه شود3: پیروی کردن راه نورانی آنها4: زنده نگه داشتن یاد و راهشان  5: زیارت قبور وسیله ی خوبی برای عبرت گرفتن است.

11: چرا شیعیان گویند نصب امام و خلیفه ی پیامبر(ص) با خداست نه با شوری و نه با اجماع و نه به دست اهل حل و عقد و نه تصریح خلیفه قبل خود؟

زیرا خداوند در قرآن می فرماید ((انی جاعلک للناس اماماً)) یعنی من برای مردم قرار می دهم و چون عصمت در امام معصوم امر مخفی است و کسی غیر از خدا و رسولش از آن با خبر نیستند بنابراین نصب امام بر عهده خدا(ورسولش)

می باشد دیگر اینکه نصب امام (ع) مانند نصب پیغمبر لطف است و لطف هم بر خدا واجب است.

12- چرا شیعیان در اذان و اقامه ((اشهدان علیاً و لی الله)) را اضافه می کنند آیا بدعت نمی باشد؟

چون ولایت علی (ع) یکی از اصولی است که آیه ((انما و لیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون صلوه و یوتون الذکوه و هم راکعون)) بدان تصریح نموده است و شیعیان هم به قصد جزئیت نمی گویند (بلکه از روی تبرک و تیمن چنین ذکری را می گویند ) و در کنار شهادت به رسالت پیامبر اسلام(ص) شهادت به ولایت علی (ع) می دهند.

13- چرا شیعیان شفاعت را قبول دارند؟

زیرا آیاتی از قرآن شفاعت را تایید می کنند مانند((ما من شفیع الا من بعد اذنه)) و ((من ذالذی یشفع هنده الا باذنه)) و اگر آیه ای از قرآن مانند این آیه گوید((مقبل ان یاتی یوم لا بیع فیه و لاخله و لا شفاعه)) منظور شفاعت استقلالی و بدون اذن خدا می باشد و یا درباره کسانی است که قابلیت شفاعت را ندارند و از طرفی مساله شفاعت وسیله مهمی برای تربیت افراد و بازگرداندن گنهکاران به راه راست و تشویق به پاکی و تقوا و احیای امید در دل آنان می باشد و همچنین در سوره یوسف آیات 97-98 اشاره به شفاعت دارد.

14 چرا شیعیان در نماز بر روی مهر سجده می کنند؟

به چند دلیل : 1:پیامبر اسلام(ص) می فرمایند: ((جعلت لی الارض مسجداً و طهوراً)) (زمین سجده گاه و مایه پاکیزگی برای من گردیده است) 2: سجده نمودن بر زمین بالاتر و بهتر است چون با فروتنی و خضوع در برابر خدای بزرگ تناسب بیشتری دارد. 3: امه سلمه از پیامبر(ص) روایت می کند که ایشان فرمودند: ((ترب وجهک لله)) (رخسار خود را برای خدا بر خاک بگذار)

15- چرا به حضرت فاطمه(س) فاطمه می گویند؟

((لانها فطمت هی و شیعتها من النار))

فاطمه به معنی بریدن و جدا کردن است و چون خداوند حضرت فاطمه و دوستان او را از آتش جهنم بریده است به ایشان فاطمه می گویند.

16- چرا به حضرت فاطمه (ع) زهرا می گویند؟

امام صادق(ع) می فرماید: چون خدای عزوجل او را از نور عظمت خودش آفرید.

امام صادق(ع) می فرماید: ((لانها کانت اذا قامت فی محرابها زهر نورها الاهل السماء کما یزهر نور الکواکب لاهل الارض)) یعنی به این علت بحضرت فاطمه زهرا گویند چون وقتی به محراب برای عبادت می ایستاد برای اهل ـآسمان نور افشانی می کرد چنانچه ستارگان برای اهل زمین نور افشانی می کنند.

17 - چرا به حضرت فاطمه (ع) کوثر می گویند؟

حضرت فاطمه (ع) مصداق بارز کوثر در آیه ((انا اعطیناک الکوثر)) می باشند. کوثر یعنی یک منبع جامع و وسیعی دارد و آن خیر کثیر و فراوان می باشد و چون از نسل حضرت فاطمه (ع) نه تنها امامان معصوم بلکه هزاران هزار علمای بزرگ , نویسندگان , فقیهان , محدثان , مفسران والامقام و فرماندهان عظیم بوجود آمدند به ایشان کوثر می گویند.

18- چرا به حضرت فاطمه (ع) طاهره می گویند؟

طاهره از طهر آمده یعنی پاک شده ی از همه چیز و آن بانو چون از هر ناپاکی پاک بودند به ایشان طاهره گویند و امام صادق(ع) می فرمایند: خداوند زنان را بر علی (ع) حرام نمودند تا زمانیکه حضرت فاطمه (ع) زنده بود زیرا آن بانو همیشه پاک بود که به خوون بر نمی خورد.

19- چرا به حضرت فاطمه (ع) حورای انسیه می گویند؟

وقتی پیامبر خدا(ص) در یکی از معراج هایشان به آسمان عروج نمودند , از میوه ها و از خرمای تازه و سیب بهشتی تناول نمودند بعد خداوند آن غذای بهشتی را در صلب پیامبر(ص) به آبی مبدل کرد و هنگامی که آن حضرت از معراج بازگشت نمود با خدیجه همبستر شد و نور حضرت فاطمه (ع) در رحم خدیجه قرار گرفت بدین جهت به حضرت حورای انسیه می گویند.

20- چرا به حضرت فاطمه (ع) زهره می گویند؟

زهره به سیاره ای می گویند که درخشندگی شدیدی دارد و چون حضرت فاطمه (ع) در میان اهل بهشت درخشش زیادی دارد به زهره ی خاندان پیامبر مشهور است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : محمد رضا زینی
تاریخ : 13 / 10 / 1391
ساعت :



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir









پایگاه جامع عاشورا